Wady postawy

Skutki nieleczonych wad postawy

Skutki wad postawy
Opublikowano: 18 marca 2016 o 10:47   /   od   /   komentarze (0)

Najważniejsze skutki nieleczonych wad postawy

Wady postawy to w dzisiejszym świecie poważny problem, są bowiem przyczyną wielu fizycznych jak i psychicznych komplikacji zdrowotnych. Z czego wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy. Dlatego bardzo ważna jest świadomość konsekwencji występowania wad u dzieci.

Bóle układu mięśniowo-szkieletowego.

Wady sylwetki powodują dysproporcje w rozwoju mięśni kręgosłupa i całego ciała. Pierwszym objawem jakie zgłasza dziecko jest ból w obrębie pleców. Zmiany w postawie zmuszają  mięśnie do cięższej pracy aby ochronić i ustabilizować kręgosłup w nowym nienaturalnym ustawieniu. Dodatkowy wysiłek powoduje szybkie męczenie się układu mięśniowego efektem czego jest ból. Kolejną dolegliwością na jaką może się skarżyć dziecko są zawroty i bóle głowy, często spotykane w wadzie postawy jaką są plecy płaskie. Istota tej wady polega na zniesieniu naturalnych krzywizn kręgosłupa co prowadzi do tego, że nie spełnia on funkcji amortyzacyjnych i wszelkie wstrząsy z zewnątrz np. podczas skoków czy zwykłego chodu przenoszone są bezpośrednio na czaszkę. Utrwalona wada postawy powoduje dolegliwości w obrębie miednicy, barków i pozostałych stawów kończyn górnych i dolnych. W bardziej zaawansowanym stanie dziecko może odczuwać drętwienie w obrębie rąk bądź nóg. Nieprawidłowe ustawienie miednicy zaburza rytm chodu, prowadząc do skrócenia długości kroku, co w efekcie daje nieekonomiczny chód i szybkie męczenie się dziecka. Wady stóp takie jak płaskostopie czy kolana koślawe uniemożliwiają długie spacery gdyż  pojawia się uczucie kłucia i bólu mięśni. Wady postawy powodują spadek wydolności, szybkości, wytrzymałości, zwinności oraz siły w rezultacie prowadzi to do obniżenie sprawności całego organizmu, przedwczesne zużycie stawów i powstanie zmian zwyrodnieniowych.

Spadek wydolności organizmu.

Skrzywienia kręgosłupa wpływają na pogorszenie pracy układu krążenia i układu oddechowego. Dochodzi do upośledzenia wentylacji płuc, co może w przyszłości przełożyć się na częstsze choroby ze strony tych układów. W wadzie jaką są plecy okrągłe lub skolioza dochodzi do kompresji płuc i serca, narządy te zmuszone są wtedy do cięższej pracy, co prowadzi do niedotlenienia organów wewnętrznych i tkanek całego ciała. Zmiany w ustawieniu stawów kręgosłupa mogą powodować też ucisk na pojedyncze naczynia krwionośne np. w obrębie grzbietu prowadzi to do odcięcia dopływu krwi do komórek mięśni wraz z tlenem i substancjami odżywczymi. W przyszłości może to skutkować powstawaniem zakrzepów czy nawet zakrzepicą żył głębokich. Dowodem na zależność między prawidłową postawą a oddychaniem jest sylwetka śpiewaka operowego. Wiadomo, iż śpiewanie oparte jest na prawidłowym oddychaniu i poprawnej postawie, co pozwala mu bez wysiłku wydobyć głos. Im bardziej wyprostowana sylwetka tym łatwiej o mocne dźwięki.

Dysfunkcja układu nerwowego.

Zmiana krzywizn kręgosłupa może powodować ucisk na nerwy rdzeniowe lub poszczególne nerwy co może objawiać się drętwieniem czy mrowieniem nie tylko w obrębie kręgosłupa ale i całego ciała. Nieprawidłowa postawa powoduje zmniejszenie poziomu energii co w efekcie prowadzi do przygnębienia a nawet depresji. Na pewnym uniwersytecie w Stanach Zjednoczonych poproszono grupę studentów by przeszła się długim korytarzem w sposób niedbały markując określoną wadę kręgosłupa. Okazało się, że ich ciała pod wpływem negatywnego oddziaływania złej postawy nie mogły optymalnie funkcjonować. Spowodowało to zmęczenie, rozdrażnienie i zły nastrój badanych.

Zaburzenia w funkcjonowaniu układu trawiennego.

Nieodpowiednia postawa wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego dziecka. W wadzie postawy jaką są plecy wklęsłe dochodzi do rozciągnięcia mięśni brzucha, co wpływa na pracę układu trawiennego oraz dolegliwości takich jak zaparcia czy wzdęcia. Dodatkowy nacisk trzewi na ścianę brzucha utrwala dysfunkcje prowadząc z czasem w życiu dorosłym do powstania nieestetycznego wiszącego worka u pań czy piwnego brzucha u panów, który po tak długim czasie niezwykle trudno zlikwidować nawet ćwiczeniami i dietą. W plecach okrągłych lub skoliozie dochodzi do ucisku żołądka lub jelit co zaburza ich pracę i może prowadzić do zaburzeń perystaltycznych, refluksu a nawet przepuklin. Korygując sylwetkę zwiększamy przestrzeń między miednicą a dolnymi żebrami zapewniając większą przestrzeń dla narządów wewnętrznych i przywracając im prawidłowa pracę.

Posiadając wiedzę na temat skutków nieleczonych wad postawy nie możemy ignorować pierwszych objawów bólowych jakie zgłasza nam dziecko. Rodzic często myli je z tzw. bólami wzrostowymi, które pojawiają się w wieku dziecięcym. Powinniśmy regularnie obserwować dzieci, gdyż początek powstawania wady często przebiega skrycie i może nie dawać żadnych objawów. Korzystajmy więc z konsultacji specjalistycznych u ortopedy bądź fizjoterapeuty i nie unikajmy obowiązkowych bilansów zdrowia, które pozwolą potwierdzić lub wykluczyć istniejącą wadę postawy.