Wady postawy

Plecy okrągłe czy zwykłe garbienie się?

dziewczyna zgarbiona i wyprostowana - wady postawy
Opublikowano: 24 stycznia 2017 o 20:26   /   od   /   komentarze (0)

Plecy okrągłe czy zwykłe garbienie się?

Popularna wada postawy jaką jest garbienie się to tzw. plecy okrągłe (powiększona kifoza piersiowa, dorsum rotundum, rounded back posture, hunchback). Wada przebiegająca w płaszczyźnie strzałkowej.

Czym charakteryzują się plecy okrągłe?

• sylwetka pochylona w przód
  • pogłębienie kifozy piersiowej
  • wysunięcie głowy do przodu ( broda nie leży we wspólnej linii z mostkiem tylko poza nią)
  • protrakcja i zaokrąglenie barków (przesunięcie barków  w przód), zmniejszona ruchomość stawów ramiennych, rotacja wewnętrzna kończyn górnych ( dłoń skierowana grzbietem do przodu)
  • odwiedzenie łopatek  ( oddalenie się łopatek od kręgosłupa)
  • odstawanie łopatek (brzeg przyśrodkowy łopatki, leżący najbliżej kręgosłupa odstaje od ściany klatki piersiowej
  • spłaszczenie, zapadnięcie się klatki piersiowej, tzw. ustawienie w pozycji wydechowej, zmniejszona ruchomość żeber, upośledzenie czynności układu oddechowego
  • zmniejszenie fizjologicznego przodopochylenia miednicy, zmniejszenie fizjologicznej lordozy lędźwiowej

Zmiana w ustawieniu poszczególnych części ciała powoduje zaburzenia dotyczące długości i napięcia tkanek miękkich, prowadząc do dysbalansu mięśniowego, czyli zaburzenia pracy poszczególnych grup mięśni. Jedne są osłabione i ulegają rozciągnięciu inne nadmierne napięte z czasem mogą ulec przykurczom.

Mięśnie osłabione, rozciągnięte:

• mięśnie karku
  • mięsień prostownik grzbietu w odcinku piersiowym
  • mięsień równoległoboczny większy i mniejszy
  • mięsień czworoboczny grzbietu, głównie część poprzeczna i wstępująca
  • mięsień najszerszy grzbietu.

Mięśnie nadmiernie napięte, przykurczone:

• mięsień piersiowy większy
  • mięsień piersiowy mniejszy
  • mięsień zębaty przedni
  • mięśnie międzyżebrowe

Prostym testem na wykrycie pleców okrągłych jest test ścienny. Wykonać może go każdy zarówno dziecko jak i dorosły. Stajemy w pozycji swobodnej tyłem do ściany. Gdy potylica dotyka ściany oznacza to, że nasza postawa jest prawidłowa. Natomiast im większa odległość między ścianą a głową tym bardziej zaawansowana postać pleców okrągłych.

Przyczyny powstawania wady.

Plecy okrągłe rzadko mają charakter wrodzony czy spowodowane są zniekształceniami układu kostnego . Znacznie częściej wada ma charakter nabyty, do której przyczynia się:

• dystonia mięśniowa, osłabienie mięśni
  • ograniczenie ruchomości stawów międzykręgowych, zmiany związane z urazem
  • niewłaściwa pozycja dziecka podczas oglądania telewizji, gry na komputerze, odrabiania lekcji, zabawy, odpoczynku, siedzenia w klasie
  • przeciążenia (plecak szkolny)
  • wady wzroku (nieodpowiednia korekcja lub jej brak)
  • przyczyny psychologiczne (wstyd, nieśmiałość)
  • zbyt niska aktywność fizyczna
  • czynniki zewnętrzne:  złe oświetlenie w klasie, domu, zbyt duża odległość od tablicy w szkole, źle dobrane meble do wzrostu dziecka, za niskie biurko lub zbyt wysokie krzesło.

Jak powstają plecy okrągłe – najczęstsza przyczyna

Sylwetka dziecka charakteryzuje się zmiennością, dlatego jest niezwykle podatna na powstawanie różnych wad postawy. Zdrowe ciało zależy od sprawnego układu mięśniowo-powięziowego ,zaburzenia w jego obrębie powodują, iż kręgosłup nie jest w stanie zachować odpowiedniej pozycji. Młody organizm predysponuje to powstania pleców okrągłych. Powodem tego jest ułożenie środka ciężkości. Głowa oraz klatka piersiowa umiejscowione są z przodu ciała, co wymaga zwiększonej pracy ze strony mięśni kręgosłupa piersiowego aby utrzymać ciało w równowadze. Niedostateczna siła mięśni powoduje kifotyczne wygięcie kręgosłupa.

Druga przyczyna powstawania wady

Druga przyczyna to czynniki zewnętrzne. Przeważająca większość czynności jakie wykonuje dziecko w ciągu dnia odbywa się przy pochylonej głowie z rękami do przodu (zabawa na dywanie, odrabianie lekcji, gra na komputerze) i zaokrąglonych plecach. Przebywając długo w tej pozycji znajdujące się w ciągłym napięciu mięśnie odcinka piersiowego ulegają osłabieniu i rozciągnięciu, dochodzi też do przeciążenia więzadeł.

Z czasem patologiczna sytuacja utrwala się, pojawia się ból, zmiany w obrębie trzonów kręgowych (sklinowacenie), co ciągnie za sobą przedwczesne zużycie chrząstek stawowych, krążków międzykręgowych, a w efekcie dochodzi do utrwalenia wady, które może ograniczyć ruchomość kręgosłupa. Powstałe zjawisko jest szczególnie niekorzystne dla funkcji klatki piersiowej oraz układu oddechowego i układu krążenia. Nieprawidłowo ukształtowana krzywizna piersiowa ogranicza ruchomość klatki piersiowej, powoduje to złą wentylację płuc.Przykurczone tkanki w obrębie klatki piersiowej uniemożliwiając jej pełne rozprężanie się i kurczenie, dziecko nie jest w stanie wykonać w pełni głębokich wdechów i pełnych wydechów, prowadzi to do zalegania powietrza w płucach i nadmiernego gromadzenia się dwutlenku węgla. Zmiany w układzie oddechowym pociągają za sobą zaburzenia układu krążenia. W efekcie dziecko jest zmęczone, apatyczne i bardziej podatne na infekcje.